fredag 3. februar 2012

Hvitvinsdampede blåskjell

Det er fredag, det er alenetid og jeg NYTER det!!!

Fredag er egentlig mannens dag, tror han... De er noen kamerater som sitter sammen så ofte de kan, lager musikk, drikker øl og koser seg. MEN, egentlig er dette MIN dag. Eller, jeg har nå i alle fall gjort den til deg. Så fort ungene er i seng er det virkelig tid for å kose seg, og i dag sto havets delikatesser på menyen.

Tenkte å dele med dere hvordan jeg lager blåskjell. Det er bare helt fantastisk godt, og i tillegg SÅ enkelt!!!

Men først en artig dialog på butikken mellom meg og hun bak fiskedisken:

Dama: Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?
Meg: Hvor mye er det i nettene med blåskjell?
Dama: 1kg
Meg: Det var litt mye. Er bare til meg... Holder vel med en halv kg til en person.
Dama: Men jeg kan åpne en pose og dele den om du vil. De koster jo 49.90 pr kg så det går fint. 
Meg: SUPER! 
Dama: Hvor mye vil du ha? En halv kilo eller en halv pose?
Meg: Det kan du få velge, for det blir vel ett samma fett?
Dama: *tenker litt* Hehe. Begynner å bli seint på dagen tror jeg... (kl var 15...)

Det første du må gjøre er å vaske skjellene. De som er åpne og de som er knekt må kastes, de andre legges skrubbes lett i tillegg til at man fjerner "festetrådene". 

Mens skjellene ligger og drypper av seg vannet bruner du litt løk og hvitløk i smør. Når fargen er gyllen heller du over hvitvin av BILLIG sort før du heller over skjellene. Sett på lokket og la skjellene dampe. Av og til har jeg oppi litt revet gulrot og purre. Her kan man bruker det man ønsker, men jeg er ikke helt for chilli og slikt for her er det skjellene som skal smake, og ingen ting annet!


Mens man venter tar man seg ei øl.


Etter ca 10 min er skjellene ferdige. Det ser du ved at de har åpnet seg. Før du tar de ut av gryta heller du på litt fløte. På denne måten lager man en deilig saus som smaker helt fantastisk!!!


Så er det bare å sette maten på bordet! I dag ble det noen reker i tillegg. ELSK!


Og for dere som ikke vet det, man trenger ikke bestikk når man spiser blåskjell. Det du gjør er å ta et skjell som er tomt og bruker dette som klype for å ta ut maten av de andre skjellene. I tillegg tar du det største skjellet du kan finne og bruker dette som skje for å få opp den gode sausen i bunnen.


Håper det smaker!

1 kommentar:

  1. Så fine bilder du har tatt av maten din.Blå skjell har jeg aldri spist og jeg tror ikke jeg tørr heller,etter at faren min ble kjempe syk av det engang,så fikk jeg vel litt skrekken...uff...men man skal aldri si aldri,hihi.
    Klem
    Fra Eva Helen

    SvarSlett