mandag 10. september 2012

Strikkeoppskrift på lykter

Etter sist innlegg fikk jeg spørsmål om oppskrift på trekkene jeg strikket til lyktene. Deler selvsagt med dere, men om jeg er så god til å forklare er jeg sannelig ikke sikker på... Oppskriftene er laget etter eget hode, så om du velger å bruke disse og poster på bloggen din setter jeg stor pris på om du linker til meg. Skriv gjerne en kommentar også så jeg kan se hvordan dine ble.

Strikket med dobbelt babygarn fra Trysil. (Selges hos Europrise).

Flettemønster
Mønsteret utgjør 13 masker, så om du ønsker tre fletter legger du opp 39 masker. Ønsker du større mellomrom mellom flettene øker du antall rette masker i starten av mønsteret. Jeg har mønsteret fem ganger på den store vasen min.
For å slippe at det ruller seg strikket jeg to omganger med vrangbord (to rett/to vrang). 

Flettemønsteret strikker du slik:


Gjenta øverste linje til du har strikket runden
R=Rett
V=Vrang
R=(på nederste rekke) Når du skal til på disse tre maskene gjør du som følger: Ta av de tre første maskene på en hjelpepinne og strikk så de neste maskene. Når de siste tre maskene er strikket strikker du de tre maskene som står på hjelpepinnen. Dette gjør du hver syvende runde. 


Venstre: Perlestrikk
Høyre: Vrangbord
Den til venstre er strikket slik:

R=Rett
V=Vrang

Her legger du opp antall masker du selv ønsker, men det er viktig at det er oddetall. Så er det bare å strikke to rett, to vrang til du har den lang nok. Fell av.

Den til høyre er strikket slik:

R=Rett
V=Vrang

Denne er altså strikket som en vrangbord med tre rett, tre vrang. Her er det viktig at antall masker kan deles på seks.

Håper dette er forståelig og at noen kan ha nytte av oppskriftene mine. Finner du feil eller lurer på noe angående mønsteret er det bare å ta kontakt på mail stine.westmoen (at) outlook.com

2 kommentarer:

  1. Lurer på hvilken pinne str du har brukt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Beklager at jeg ikke har svart deg før nå! Disse er strikket på pinne nr 3.

      Slett