tirsdag 14. april 2015

Svinesteik med sprø svor *oppskrift*

Søndag er den store steik-dagen og denne ganga ble det svinesteik med svor. I denne oppskriften kan du bruke den steika du måtte ønske.

Du trenger:
Svinesteik (1,5 kg til 5 personer)
Grønnsaker
Salt og pepper

Slik gjør du:
Kutt opp litt grønnsaker og legg i ei ildfast form og tøm i litt vann så det dekker bunnen. Jeg bruker stilken av brokkoli, ei gulrot og en løk men ta det du har. Ta av surringa og tørk av steika. Rut svora og kni den inn med salt og pepper. Stikk termometeret inn i den tykkeste delen av steika og legg den med svora ned. Sett ovnen på 140°C og la den stå i 30 minutter.


Snu så steika og la den stå til kjernetemperaturen når 64°C. Denne steika veide 1,5 kg og dette tok 75 minutter. Sett så på grillen på 190°C (her må du prøve deg frem) og la den stå til kjernetemperaturen har nådd 74°C og svora har poppet seg fin og sprø. 
Er du redd svora blir for mørk leger du folie over mot slutten av steketida. Her tok sluttfasen 15 min men husk at dette kommer helt an på ovnen du har! La steika hvile i 10 minutter før du kutter den opp. Da rekker saften å sette seg i kjøttet. Kraften som ligger igjen i forma siles og tømmes i sausen for ekstra god smak.

Server sammen med kokte grønnsaker som gulrot, brokkoli og rødkål eller det du måtte ønske.

Håper denne oppskriften var nyttig og lett forståelig. Kom gjerne med tilbakemelding om jeg har glemt noe eller om noe er vanskelig å forstå så skal jeg endre og forklare så godt jeg kan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar