fredag 28. desember 2012

Oppskrift på focaccia

I går hadde vi vår årlige familiesamling med familien Akersmyr. Hele 75 stykker var vi, med et alderspenn fra  noen måneder og opp til selve dronninga på festen som fylte 90 år i høst. Vi er utrolig heldige som får oppleve noe slikt, men vi tar det kanskje litt for gitt?

For å slippe å styre noe veldig med mat tar alle med seg litt, setter alt på et bord og så eter vi til det er tomt. Mamma hadde med seg ei nydelig kyllingsuppe, og flinkeste mannen min bakte focaccia-brød! (Egentlig skulle jeg gjøre det, men kom plutselig på at jeg skulle på jobb...) Fikk spørsmål om oppskriften fra et par stykker, og her kommer den.

OPPSKRIFT


1 kg hvetemel
1 pk gjær
2-3 ss sukker
Maldonsalt
9 dl vann
2 never soltørkede tomater (valgfritt)
Fetaost

Ha bakepapir i langpanna.

Bland mel, sukker, salt og chili. Tilsett vann med utblandet gjær (om du bruker fersk gjær. Om ikke blandes den med det tørre). Blir en klissete deig! Ha i finhakket soltørkede tomater om ønskelig. Heves i 1 time under klede.

Lag oljeblandingen og la den stå mens deigen hever. 

Rør rundt med en slikkepott og hell røra over i ei langpanne. Dra røra utover. Enkleste måten er å smøre inn hendene med matolje. Et kliss, men men. Hev i 30 min under klede. Stikk hull i deigen med fingrene. Slå over oljeblandingen ned i hullene, ha på fetaost om ønskelig og strø så over maldonsalt.

OLJEBLANDINGEN

2 dl olje
2-3 fedd hvitløk
Bruk de urtene du har. Det aller beste er friske urter. Jeg hentet basilikum, timian og oregano i drivhuset. Hvis ikke kan man bruke 1 ts timian, rosmarin, basilikum og oregano.

Stekes på 200°C i ca 30 min.

Lykke til og skriv gjerne hvordan DIN opplevelse ble.

1 kommentar: