lørdag 9. august 2014

Pizzasaus/lasagnesaus/pastasaus fra bunnen

Mitt kjære drivhus har gitt meg uendelig mange kg med tomater i år, så da har det blitt en del tomatsaus som jeg har puttet i frysen. Deilig å kunne ta opp dette og bruke utover vinteren. Det er utrolig enkelt, men tar litt tid. Gjør som følger.

Lag en oljeblanding med hakket basilikum, timian, hvitløk og maldonsalt. Jeg bruker en hvitløk til ca 2 kg tomater. Andre urter er selvsagt også mulig å bruke. Bland dette med olje.


Skjær så tomatene i to og legg de i en langpanne. Jeg brukte stekepapir fra eva solo av silikon da dette er litt enklere å jobbe med. Når langpanna er full av tomater legger du på en skje med olje og urteblandingen på hver tomat. Her er det bare å pøse på!

Sett langpanna midt i ovnen i 3 timer på 135°C. Når tida er ute setter du oppe døra til ovnen i ca 20 minutter så tomatene får kjølt seg ned. 


Ha så alt oppi blenderen og kjør til blandinga er jevn. Vips, så er sausen ferdig.

1 kommentar:

  1. Hei hei
    Så kjekt med drivhus, og særlig når det vokser og gror :)
    Har en liten drøm om et lite drivhus en gang.
    Jeg tror jeg kunne spist disse tomatene da de kom ut av ovnen - ser himmelsk ut!
    Og squash-formen din gir meg vann i munnen.
    Ekstra kjekt å lage mat når det er med egenproduserte varer :)

    Ønsker deg en fin-fin søndag.
    Klem fra Christine

    SvarSlett