tirsdag 19. august 2014

Urtesalt *oppskrift*

Urtene står så nydelig i drivhuset, men vil så gjerne beholde de utover høsten og vinteren. Det å fryse de som de er føler jeg ikke helt funker bra, så jeg mekka sammen noe urtesalt. Smakte himmelsk på egg!! Ikke testet det på noe annet enda, men tipper det er godt i saus, på fisk og mye annet.



Start med å hente en god porsjon urter i hagen. Jeg brukte basilikum, timian, persille og oregano. I tillegg hadde jeg i 2 kinesiske hvitløk og 2 stk røde chilli (uten før). I tillegg brukte jeg en halv kilo havsalt. Hakk urtene så fint som over hodet mulig. Jeg bruker verdens beste investering, en hakker fra tupperware. Forsøkte i blenderen også, men ble ikke bra.

Når urtene er hakket har du det i en bolle sammen med saltet og blander godt. Legg det så på en stekeplate med bakepapir og spre det godt utover.


Sett brettet midt i ovnen og sett på over og undervarme med 80°C med døra på gløtt. Tida vil variere, men det må stå til det er HELT tørt. Gjerne over natta. Her sto det 3 timer på kvelden, skrudde av ovnen da jeg la meg og satte den på igjen i 4 timer neste morgen. Når blandingen er avkjølt hadde jeg det i en blender for å finhakke det. Ble helt fint pulver, rett og slett helt perfekt!!! For å være sikker på at det var helt tørt satte jeg det inn igjen en time før jeg hadde det på glass.


Ha det på fine krukker og gi det bort i gaver! Ingen ting er bedre enn hjemmelaget mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar